Recension Dagens Nyheter

En massa känslor på Mittiprick

Sofia Sur och Gustav Glad agerar ciceroner i jakten på känslornas uppkomst och uttryck för tre- till sexåringar som tampas med sina livskriser. Och de öser ur utklädningslådan.

Var ska en livskrisande tre- till sexåring ta vägen för att bena ut sitt komplexa känsloliv om inte till teatern? Mittiprickteatern låter de båda städarna Sofia Sur och Gustav Glad, den ena muntrare och den andre dystrare än namnet antyder, agera ciceroner i jakten på känslornas uppkomst och uttryck.

I teaterhusets själva sammetsdraperihöljda hjärta, logen, pausar de städpasset för att gräva sig ned i rummets innehållsrika utklädningslåda. Med hjälp av ett upphittat manus, som visar sig handla om dem själva, återskapar de känsloframkallande barndomstrauman med allt ifrån rivna klosstorn till att vara vilse i skogen, varav det senare omvandlat till en speedad lajvversion av ”Mors lilla Olle”.

Roligast blir det när de tar sig an skräck som manifesteras av pusslystna tanter med stora rödmålade munnar.

Lennart Gustafsson och Aja Rodas leker sig igenom en uppsjö av känsloyttringar, där Gustavssons surkart envisas med att vilja känna på riktigt innan han gestaltar, medan Rodas muntergök bokstavligen hjular av glädje på beställning. En lika effektiv som underhållande introduktion till klassisk teaterteori om skådespelarens roll.

/…/

Anna Håkansson, Dagens Nyheter 2020-02-03