Recension Svenska Dagbladet

/…/

Vikten av att erkänna och bejaka känslor går igen i flera av de uppsättningar för barnpublik som just nu går att se i Stockholm.

/…/

Måla, rita, färger är en viktig del av många yngre barns vardag, något som Mittiprickarna tar fasta på genom den nederländske regissören och dramatikern Bas Zuyderlands pjäs ”Färgernas hemlighet” (4–8 år), i regi av Cleo Boman. Anna har ett eget litet staffli när hon är hemma hos farfar konstnären. Han ska vara barnvakt, men vill helst måla färdigt porträttet på farmor. Det är ett sorgearbete, både farfar och Anna sörjer henne, men på olika sätt. Lennart Gustafsson som farfar suckar och vill inte bli störd, Linn Bergstams Anna är ett aprilväder och inte still en sekund.

Plötsligt händer något oväntat. Färgerna försvinner i Anna Sigurdsdotters scenografi. Allt blir lika novembergrått som sorgen. Men när Anna och farfar uppfylls av starka känslor kommer färgerna tillbaka; ilskan skapar rött, vemodet blått och en mystisk maskin gult. Sedan är det bara att blanda grundfärger så blir paletten komplett. Anders Nyströms musik färgsätter spelet och när Anna till slut fått hedersuppdraget att måla munnen på farmor så har farfar äntligen lust att leka.

/…/

Karin Helander, Svenska Dagbladet 2022-02-21

Detta är den del av recensionen som handlar om Färgernas hemlighet
Resterande del handlar om Klass (Mittiprickteatern), Vilse – ett förtrollande äventyr (Teater Barbara) och Glitter (Ö2).