Recension Svenska Dagbladet
Starka känslor när skolan är spelplats
Rummet kokar av nervös energi när Mittiprickteatern spelar ”Klass”. Vikten av att erkänna och bejaka känslor går igen i flera av de uppsättningar för barnpublik som just nu går att se i Stockholm.
Mittiprickteatern är en fri grupp med varierad repertoar. ”Klass” (från 13 år), en irländsk dramatext i skarp översättning och koncentrerad regi av Magnus Munkesjö, utgår från titelns dubbeltydighet. Pjäsen handlar om både klassidentitet och skola, en kombination nog så aktuell i dagens skoldebatt. Uppsättningen är befriande okonstlad i sin tillit till ämne, text och skådespelare. Den tar såväl rollerna som situationerna på allvar och låter dem utvecklas i hetsiga turer.
Utgångspunkten är ett föräldrasamtal i klassrummet, där en stressat välvillig lärare med en arsenal pedagogiska knep vill berätta för ett frustrerat par i skilsmässa att deras son har läs- och skrivsvårigheter. Rummet kokar av nervös energi, aggressioner som sjuder under ytan, skavande relationer, underlägsenhetskänslor, språkspel, maktdemonstrationer, utanförskap och ständigt skiftande hierarkier. Skådespelarna Daniel Scherp som läraren samt Henrik Gustafsson och Eva Welinder som både föräldrar och elever behärskar suveränt en spelstil av distinkt förhöjd realism.
/…/
Karin Helander, Svenska Dagbladet 2022-02-21
Detta är den del av recensionen som handlar om Klass
Resterande del handlar om Färgernas hemlighet (Mittiprickteatern), Vilse – ett förtrollande äventyr (Teater Barbara) och Glitter (Ö2).
Följ oss