årskurs 8-9 & gymnasiet

Fahrenheit 451

– Fahrenheit 451 är den temperatur när papper självantänder – ungefär 233 grader Celsius – det är också namnet på brandkåren i pjäsen med samma namn.

Romanen som pjäsen bygger på skrevs 1953 och var då en dystopisk framtidsskildring. Idag har mycket av det den berättar om slagit in – men inte allt.
Fahrenheit 451 är det förbjudet att äga och läsa böcker. Detta förbud har inte införts av staten utan blivit en följd av att människor funnit litteraturen för ansträngande, för tungsint, för krävande. Man vill ha enkel underhållning, interaktiva tv-skärmar från golv till tak, ständigt musikskval i öronsnäckor, omedelbar behovstillfredsställelse, snabba nyheter, underhållning, underhållning, underhållning.
Det var längesedan brandkårens uppgift var att släcka bränder. Nu är deras uppgift att bränna alla de böcker som rapporteras till dem. Om ägaren vägrar lämna böckerna bränns han också.

Vår huvudperson Guy Montag är brandman, det har han varit i tio år och han har aldrig ifrågasatt vad han gör – tills han träffar Clarissa, en ung flicka, som berättar om en förfluten tid när människor inte var rädda. Han möter även Clarissas farfar, en gammal professor, som berättar om en möjlig framtid där människor tänker själva. Montag blir nyfiken, en förgörande nyfikenhet, en törst efter kunskap som är livsfarlig att tillfredsställa men omöjlig att ignorera.

Fahrenheit 451 må vara en dystopi men det är också en lovsång till demokrati och kunskap.
Som en sann sci-fi berättelse är den naturligtvis oerhört spännande och hightech.

Premiär 3 oktober 2011 på Påfågeln, St Eriksgatan 84, Stockholm

Av: Ray Bradbury
Översättning & regi:
Cleo Boman
Scenografi: Carina Søe-Knudsen
Kostym: Anna Sigurdsdotter
Mask: Helena Bernström
Musik: Anders Nyström
Ljus: Tobias Hallgren
Animation: Alphaville

Skådespelare:
Hösten 2011:
Jesper Arin, Henrik Gustafsson, Lennart Gustafsson, Ulrika Hansson, Magnus Munkesjö och Per-Johan Persson.

Våren/hösten 2012: Jesper Arin, Henrik Gustafsson, Lennart Gustafsson, Ulrika Hansson, Magnus Munkesjö och Pierre Tafvelin.

Spelperiod: 2011-10-03 – 2012-10-25
Längd: 75 minuter
Publik: årskurs 8-9 & gymnasiet

Recensioner
Fahrenheit 451

Smart och roligt

Mittiprickteatern sätter väckarklockan på alarm

Det är skrämmande hur mitt i prick Cleo Bom an träffar när hon väljer att just nu, år 2011, sätta upp Ray Bradburys ”Fahrenheit451”. Boken kom 1953 och lästes sedan ivrigt under 70-talet tillsammans med en rad andra isande framtidsscenarier som Orwells ”1984” och Boyes ”Kallocain”. Men när vi väl överlevt verklighetens 1984 orienterade sig många mot mer relationsinriktade läsupplevelser.

Realiteten utanför läs kammaren hängde däremot inte med där. Tvärt om. Det som uppfattades som fullkomligt absurt i Bradburys dystopi då har, om inte blivit faktum, i varje fall nu blivit tänkbart.

Fast nej, vi har ännu ingen brandkår vars enda uppgift är att gå runt i samhället och anlägga bokbål. Innehav av litteratur, särskilt läsning av den, är inte förbjudet men det finns betydligt mer subtila former av censur. Förbuden mot kunskap och läsning skapas i Bradburys berättelse därför att människor ska slippa ha tråkigt. Dostojevskij, Gogol, Proust … gör oss ju bara så tungsinta eller hur? I ”Fahrenheit451” bränner man böcker och pumpar invånarna fulla med såpor, shower, tävlingar … Allt lika glittrande och glatt. Hos Mittiprickteatern är tv-tittarna tomt, blankt glassiga som data-animationerna i rutan.

Cleo Bomans uppsättning är distinkt uppsnabbad men ändå trogen förlagan. Mot scenografins strama skärmar är det möjligt att projicera det mesta. Inte minst vad som händer när man tar ifrån individen förmågan att tänka, ifrågasätta och analysera. Henrik Gustafssons allvarsögde brandman Montag gnags av tvivel. Han finner en frände i Ulrika Hanssons udda flicka Clarissa och blir vän med hennes far, Lennart Gustafsson i rollen som en tilltufsad intellektuell på flykt undan brandmännens eld.

Det mest intressanta här är att Cleo Bom an och ensemblen med små verkningsmedel lyckas synliggöra hur försåtligt underhållningsmaskineriet medverkar till att få oss att hålla käften och vara nöjda. Därtill är ensemblespelet smart, rakt och roligt. Ironins betydelse för åskådliggörandet kan aldrig överskattas och Per Johan Perssons brandkapten Beatty har ett ytterst raffinerat sätt att hantera just de undertonerna. Mittipricks ”Fahrenheit 451” sätter väckarklockan på alarm. Yrvakna diskussioner lär följa.

Pia Huss, Dagens Nyheter 2011-10-08

Samhällsteater för unga med humor och vasst spel

I Mittiprickteaterns omväxlande repertoar finns pärlor som den filosofiska småbarnspjäsen När blir det snart? men också ett par fina, nya uppsättningar för lite äldre barn och ungdomar.

/…/

Uppsättningen av Ray Bradburys dystopi Fahrenheit 451 är en större produktion (från 14 år), men lika starkt engagerande. Den skrevs på 1950-talet som science fiction och nog finns mycket i detta framtidsscenario som nu känns obehagligt välbekant.

Här firar den absoluta ytligheten triumfer. Brandkåren släcker inte bränder, utan eldar upp böcker; kunskapen blir till aska. Människorna sitter vid sina tv-väggar, förblindade av eviga reality-shower och lögnaktiga, interaktiva dokusåpor; fördummade av snuttifierade nyheter och braskande rubriker utan innehåll. Den kvarvarande spillran humanister som envisas med att läsa och tänka krossas.

Regissören Cleo Boman och scenografen Carina S0e-Knudsen har skapat en effektiv, snygg, suggestiv och spännande uppsättning. Henrik Gustafsson övertygar som den alltmer vacklande och ifrågasättande brandmannen Mon tag som får om pröva hela sin världsbild, Ulrika Hansson är ruskigt rolig som hans pillerknaprande frudocka Mildred, Per-Johan Persson är djävulusiskt lömsk som den cyniske brandkaptenen Beatty, ensemblespelet är över huvud taget vasst in i minsta biroll.

Bokbålen flammar, tv-skärmarna flimrar, ”varför” är ett förbjudet ord och det demokratiska samhället smulas sönder. Fahrenheit 451 borde sätta igång diskussioner både vid köksborden och i klassrummen!

Karin Helander, Svenska Dagbladet 2011-10-25

Detta är den del av recensionen som handlar om Fahrenheit 451
Resterande del handlar om Neandertalare (Mittiprickteatern).

På gång

Biljetter till våra scener, förskola/skola
AnaMaria Suazo Swahn
072 542 90 10
anamaria@mittiprickteatern.se

Turné och uppsökande verksamhet
Anna Holmkvist
072 542 90 20
anna@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör
Josefin Lennström
073 646 91 64
josefin@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör / skådespelare
Magnus Munkesjö
070 676 61 70
magnus@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / producent
Rolf S. Nielsen
0739 31 00 84
rolf@mittiprickteatern.se

 

Stora scen – Påfågeln
St Eriksgatan 84, Stockholm

Lilla scen – Emågatan
Emågatan 36, Bagarmossen

Kontor
Kebnekaisevägen 7, 167 35 Bromma
08-15 33 12
info@mittiprickteatern.se