3 - 6 år

Glad och Sur i ur och skur

– en magisk och underfundig pjäs om känslor och vad som gör oss till de vi är.

Sofia Sur och Gustav Glad är städare på teatern. Sofia är nästan alltid glad och Gustav är nästan alltid sur – konstigt eller hur? Vad är det förresten som gör att man blir glad eller sur? Blir alla glada på samma sätt, eller är det olika? Och hur är det när man är ledsen, överraskad, rädd eller arg?
En dag ska Sofia och Gustav städa logen, rummet där skådespelarna klär om till sina teaterkostymer. Rummet är stökigt och fyllt av kläder, hattar och skor. Bland alla saker hittar de ett manus, en teaterpjäs, som de nyfiket börjar läsa. Till sin förvåning upptäcker de att pjäsen handlar om dem själva…

Premiär 1 februari 2020 på Påfågeln, St Eriksgatan 84, Stockholm

Manus regi: Cleo Boman
Scenografi & kostym: Anna Sigurdsdotter
Rörelseinstruktör: Helena Lambert
Musik: Anders Nyström

Skådespelare:
Våren 2020:
Lennart Gustafsson och Aja Rodas

Hösten 2020 & våren/hösten 2021: Malin From och Lennart Gustafsson

Spelperiod: 2020-02-01 – 2021-11-13
Längd: 30 minuter
Publik: 3-6 år, familjeföreställning

Som vanligt gör vi ett förarbete i stadsdelen Rinkeby-Kista i Stockholm – vi gör besök på förskolorna och samtalar kring föreställningens tema och improviserar tillsammans med barnen (det är trettonde året i rad som vi gör detta). 

Efter förarbetet på förskolorna tar det slutgiltiga manuset form för att sen repeteras under 6 veckor och därefter spelas för alla ca 1200 barn i förskolan i stadsdelen Rinkeby-Kista – föreställningen spelas även på Påfågeln, Stockholm och på turné i landet.

Vårt sätt att arbeta är otroligt givande för såväl oss på teatern, som barn och personal i förskolorna.

Recensioner
Glad och Sur i ur och skur

En massa känslor på Mittiprick

Sofia Sur och Gustav Glad agerar ciceroner i jakten på känslornas uppkomst och uttryck för tre- till sexåringar som tampas med sina livskriser. Och de öser ur utklädningslådan.

Var ska en livskrisande tre- till sexåring ta vägen för att bena ut sitt komplexa känsloliv om inte till teatern? Mittiprickteatern låter de båda städarna Sofia Sur och Gustav Glad, den ena muntrare och den andre dystrare än namnet antyder, agera ciceroner i jakten på känslornas uppkomst och uttryck.

I teaterhusets själva sammetsdraperihöljda hjärta, logen, pausar de städpasset för att gräva sig ned i rummets innehållsrika utklädningslåda. Med hjälp av ett upphittat manus, som visar sig handla om dem själva, återskapar de känsloframkallande barndomstrauman med allt ifrån rivna klosstorn till att vara vilse i skogen, varav det senare omvandlat till en speedad lajvversion av ”Mors lilla Olle”.

Roligast blir det när de tar sig an skräck som manifesteras av pusslystna tanter med stora rödmålade munnar.

Lennart Gustafsson och Aja Rodas leker sig igenom en uppsjö av känsloyttringar, där Gustavssons surkart envisas med att vilja känna på riktigt innan han gestaltar, medan Rodas muntergök bokstavligen hjular av glädje på beställning. En lika effektiv som underhållande introduktion till klassisk teaterteori om skådespelarens roll.

Samtidigt finns här en stumhet i mötet med publiken. Det är som att skådespelarna har för många känslor att beta av för att faktiskt hinna landa i var och en av dem. Då hjälper det inte hur innehållsrik utklädningslådan än är. Den där skräcken för att bli överöst av våta pussar kryper aldrig riktigt över scenkanten. För känna, det måste man ändå för att reagera.

Anna Håkansson, Dagens Nyheter 2020-02-03

/…/

Även Mittiprickteatern erbjuder barnpubliken ett knippe känslor med ”Glad och Sur i ur och skur” (3–6 år). Uppsättningen av Cleo Boman, i scenografi av Anna Sigurdsdotter, är ett resultat av Mittiprickarnas samarbete med förskolor. Glad som är sur och Sur som är glad ska städa en teaterloge. Den lätt förströdda texten och tillkrånglade metanivån, där Glad och Sur hittar och följer manuset till den pjäs som spelas, vägs till stor del upp av ett gott spelhumör.

Lennart Gustafssons surpuppa och Aja Rodas spexiga solstråle får spela fram barndomsminnen och testa känslor som besvikelse, rädsla, blyghet och förväntan. En blåbärssugen björn i skogen går att hantera, medan pusstanternas målade munnar är rena skräcken. Teaterlekens förvandlingar bland logens ridåröda gardiner och färgrika kostymförråd lockar fram en hel känslopalett hos både Glad och Sur.

/…/

Karin Helander, Svenska Dagbladet 2020-02-14

 

Detta är den del av recensionen som handlar om Glad och Sur i ur och skur
Resterande delar handlar om Får jag vara med? (Unga Dramaten) och Vilda Bebin & Mamman (Dockteatern Tittut).

På gång

Biljetter till våra scener, förskola/skola
AnaMaria Suazo Swahn
072 542 90 10
anamaria@mittiprickteatern.se

Turné och uppsökande verksamhet
Anna Holmkvist
072 542 90 20
anna@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör
Josefin Lennström
073 646 91 64
josefin@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör / skådespelare
Magnus Munkesjö
070 676 61 70
magnus@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / producent
Rolf S. Nielsen
0739 31 00 84
rolf@mittiprickteatern.se

 

Stora scen – Påfågeln
St Eriksgatan 84, Stockholm

Lilla scen – Emågatan
Emågatan 36, Bagarmossen

Kontor
Kebnekaisevägen 7, 167 35 Bromma
08-15 33 12
info@mittiprickteatern.se