årskurs 4 - 6

Neandertalare

– en monolog om vänskap.

Klass 5B ska få två nya klasskamrater, Martin och Simon.
Det är deras första dag.
De står obekväma inför 5Bs stirrande blickar. Alla har redan kompisar, det finns ingen plats för dem.
Martin har rena jeans, nya skor och ny jacka. Han ser sig omkring efter någon han kan bli vän med. Han ser på Simon – långt rufsigt hår, gröna ögon och en alldeles för stor brun tröja… annorlunda. Det finns ingen annan, så Martin blir vän med Simon och till Martins förvåning så blir de BÄSTA vänner. De hamnar utanför klassgemenskapen, men de har ett serietidningsprojekt: Neandertalare. Det är ett hemligt och väldigt roligt projekt som kanske kan ge dem miljoner!
Men någonting går fel, fruktansvärt fel! En pinne, som nyss var ett lasersvärd, lämnar Martins hand och flyger genom luften och efter det blir ingenting sig likt. Det är Martins fel, men det är Simon som får skulden. Plötsligt är Martin med i gänget och Simon står ensam!

 

Neandertalare är en historia om vänskap – på gott och ont. Hur kan något som var så lätt och självklart, helt plötsligt av en slump förändras, slås sönder? Men en vänskap som en gång funnits kan den verkligen bara försvinna…?

Premiär 15 oktober 2011 på Påfågeln, St Eriksgatan 84, Stockholm

Av: Rob Evans, utarbetat i samarbete med Andy Manley & Gill Robertson
Regi:
Henrik Gustafsson
Musik: Anders Nyström

Skådespelare:
Magnus Munkesjö

Spelperiod: 2011-10-15 – 2013-03-15
Längd: 55 minuter
Publik: årskurs 4-6

Recensioner
Neandertalare

Samhällsteater för unga med humor och vasst spel

I Mittiprickteaterns omväxlande repertoar finns pärlor som den filosofiska småbarnspjäsen När blir det snart? men också ett par fina, nya uppsättningar för lite äldre barn och ungdomar. Att det inte behövs mycket utanverk för att göra angelägen barnteater, visar man med Rob Evans monolog Neandertalare (från 10 år), som handlar om mobbing.

Scenografin består bara av en stol. Det är utmärkt, genomarbetad berättarteater, dynamiskt regisserad av Henrik Gustafsson. Skådespelaren Magnus Munkesjö, som också översatt pjäsen, lyckas hålla publikens koncentration oavbrutet genom sin historia om hur två utstötta killar i mellanstadiet finner varandra, lovar att vara bästisar för evigt, men skiljs av sveket när den ene går över till mobbarnas sida.

Med humor och precision skisserar Munkesjö pricksäkert elever och lärare, skolvardag och livsavgörande dramatik. Det är igenkännbart och drabbande. Berättelsen sker på dubbla nivåer och växlar mellan känsla och distans; den vuxnes nu och pojkens då. Spelet får närvaro och energi också genom kontakten med publiken.

/…/

Karin Helander, Svenska Dagbladet 2011-10-25

Detta är den del av recensionen som handlar om Neandertalare
Resterande del handlar om Fahrenheit 451 (Mittiprickteatern)

Mittiprickteaterns Neandertalare skildrar vänskap och mobbning

Mittiprickteaterns enmansföreställning Neandertalare spelas på Teater Påfågeln till och med den 24 oktober. Därefter är det dags för turne. Målgrupp är i första hand mellanstadieelever – elever som Martin och Simon, som båda kommer nya till klass 5b. Det är svårt att komma in i gemenskapen och trots att de är ganska olika söker de sig i till varandra. På fritiden gör de i hemlighet en serietidning om Neandertalare – med inspiration från klassens tuffa gäng. På sommarlovet lovar de varandra evig vänskap.

Men redan på höstterminen i sexan går något snett. Martin underlåter att försvara Simon som hamnar alltmer utanför. Istället låter han sig lyftas av sina framgångar i skolfotbollslaget, blir en i gänget och överger Simon.

Magnus Munkesjö skiftar smidigt mellan rollerna som Martin, Simon, läsare, klasskamrater och berättaren (som är Martin som vuxen). Med små medel får han oss att komma väldigt nära huvudpersonerna och deras vardag.

De flesta skulle säkert hålla med om att det är ojuste att stöta ut en klasskamrat och kalla honom för fula ord, som slembobban. Ändå förekommer mobbning både bland barn och vuxna. Styrkan i Neandertalare tror jag är att pjäsen utgår från Martin och från det dåliga samvete som följer honom även som vuxen. Det kan få oss att förstå att det sällan är svart eller vitt, att även den som vill väl kan handla felaktigt.
Pjäsen visar kanske mest på faran med att bygga sin självbild på andras uppfattning av en. Hur rädslan för att själv bli utstött och egoboosten av att bli accepterad av gänget gör att man handlar tvärtemot vad man egentligen tycker är rätt. Här kan teatern sätta fingret på problem som annars kan vara svåra att ta till sig mer än i teorin. 

Eva Gustin, Teatermagasinet 2011-10-15

På gång

Biljetter till våra scener, förskola/skola
AnaMaria Suazo Swahn
072 542 90 10
anamaria@mittiprickteatern.se

Turné och uppsökande verksamhet
Anna Holmkvist
072 542 90 20
anna@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör
Josefin Lennström
073 646 91 64
josefin@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör / skådespelare
Magnus Munkesjö
070 676 61 70
magnus@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / producent
Rolf S. Nielsen
0739 31 00 84
rolf@mittiprickteatern.se

 

Stora scen – Påfågeln
St Eriksgatan 84, Stockholm

Lilla scen – Emågatan
Emågatan 36, Bagarmossen

Kontor
Kebnekaisevägen 7, 167 35 Bromma
08-15 33 12
info@mittiprickteatern.se