årskurs F - 3

Snäll

– bygger på Gro Dahle och Svein Nyhus prisade bok Snäll.

Snäll handlar om den snälla, duktiga, fina och tysta flickan Lussi som alltid gör precis som hon ska. Hon är söt och rar och mammas och pappas ögonsten – eller skulle vara om de någonsin la märke till henne. Hon är ren och prydlig, tyst och duktig. Hennes bokstäver marscherar i raka rader över papperet, leendet är glatt och hon talar inte förrän någon ställer en fråga. För att passa in och leva upp till omvärldens normer utplånar hon tillslut sig själv, ingen kan längre se eller höra henne och hon försvinner in i tapeten och blir osynlig. Ingen märker att hon är borta. Ingen kan hitta henne! Mamma letar, pappa letar, magistern letar, polisen letar, skolkamraterna letar. Men någonstans inom den snälla Lussi finns en annan flicka, en urstark Lussi som spränger sig ut ur osynligheten, kräver plats och uppmärksamhet. Och då märks hon minsann!

Snäll är en fartfylld, spännande och rolig föreställning om genus, jämställdhet och hur vi påverkas av vårt bemötande av varandra.

Premiär 6 mars 2012 på Påfågeln, St Eriksgatan 84, Stockholm

Av: Gro Dahle och Svein Nyhus
Dramatisering & regi: Josefin Lennström
Sångtexter: Jesper Arin
Scenografi & kostym: Caroline Romare
Dockmakare: Jenny Bjärkstedt
Mask: Helena Bernström
Musik: Anders Nyström
Ljus: Tove Österlund Nolskog

Skådespelare:
Jesper Arin, Lennart Gustafsson, Ulrika Hansson

Spelperiod: 2012-03-06 – 2013-11-25
Längd: 35 minuter
Publik: årskurs F-3, familjeföreställning

Recensioner
Snäll

Mittiprickteatern håller full fart framåt med sin konstnärliga förnyelse. Häromdagen presenterade de en krispigt fräck ”Mums va äckligt!” och nu är det dags för en distinkt, rolig och berörande iscensättning av Gro Dahles och Svein Nyhus, från norskan översatta och uppmärksammade, bilderbok ”Snäll”. Berättelsen i sig är skarpsynt och drastiskt avslöjande, men varje dramatisering innebär också en risk att trubba av en historias karaktär. Om man nu inte, som Cleo Boman här, behandlar materialet med respekt.

”Snäll” är en variation på temat om det in till osynlighet välanpassade barnet. Visst har vi alla träffat på någon som Lussi, så snäll och perfekt att hon – för det är oftast en hon – smälter in i tapeten. Lussi som aldrig har minsta skit under naglarna, som borstar varje tand tio gånger, ständigt ler men aldrig öppnar munnen om hon inte blir tilltalad och vars klasskamrater därför på allvar kan ställa frågan ”Vem är Lussi?” De har ju inte ens märkt att hon plötsligt en dag försvinner.

Gro Dahles berättelse träffar rätt i solarplexus och iscensättningen ligger nära boken. Hos Mittiprick målas dock Lussis villkor upp betydligt mer detaljerat. Medelst en docka i barnstorlek byggs scen efter scen där Lussis tysta anpasslighet blir alltmer plågsam att bevittna. Caroline Romares kostym överför Svein Nyhus bilderboksillustrationer till ett anonymt rosabeigt 60-talsstuk som får särskilt Lussis konturer att flyta ut än mer.

Skådespelarna alternerar mellan att gestalta skolkamrater, lärare och föräldrar. Växlingarna flätas i varandra till ett enda budskap: Håll käften och var söt!

Jesper Arin, Lennart Gustafsson, Ulrika Hansson förmedlar hur vi alla medverkar till att kväva en liten Lussi. Anpasslighet som ideal och subtil kvävning. Men här finns också ironiskt speglande med komiskt koreograferade tablåer till exempel där polis och brandkår är ute och söker efter Lussi. För lugn, även Lussi gör fet revolt. Släpp tapetflickorna loss det är vår!

Pia Huss, Dagens Nyheter 2012-03-08

Avväpnande humor med känsla för publiken

Mittiprickteatern är en högpresterande fri grupp som levererar premiärer i hög takt, turnerar och spelar på hemmascenen Påfågeln. Nu har man två nya barnpjäser på repertoaren.

/…/

För en något äldre åldersgrupp (6–9 år) har man haft premiär på Snäll, efter en prisad norsk barnbok av Gro Dahle och Svein Nyhus, om en flicka som är så snälltyst att hon blir osynlig. Lilla Lussi är duktig och aldrig till besvär. Ett dygdemönster som inte gör något väsen av sig, alltid nystruken och fångad i ett ständigt leende. En dag försvinner hon helt enkelt in i tapeten. Polis och brandkår sätts i arbete, men det är Lussi själv som klarar upp situationen. Hon gör alla tysta flickors uppror; med ett brak spränger hon sig igenom väggen som en helt ny tjej med mod, självkänsla och Pippibus i blick.

Regissören Cleo Boman har signerat en effektiv och tempofylld deckargåta, som tar till vara alla möjligheter till komiska och spänningshöjande accenter. Tysta Lussi spelas symboliskt nog av en docka. Skådespelarna Jesper Arin, Lennart Gustafsson och Ulrika Hansson byter kvickt mellan alla de karaktärer som flimrar förbi: från självupptagna föräldrar och fotbollsspelande skolkompisar till poliser, allsköns medborgare, krumelurer och pälsdjursallergisk brandkår på katträddningsexpedition. Mittiprickarna krånglar inte till saker i onödan, men förenklar inte heller. Man spelar med sting, avväpnande humor och en säker känsla för sin unga publik.

Karin Helander, Svenska Dagbladet 2012-03-12

Detta är den del av recensionen som handlar om Snäll.
Resterande del handlar om Mums, vad äckligt! (Mittiprickteatern)

Snäll med Mittiprickteatern visar att barn måste få synas och höras

Lussi är en snäll flicka, så snäll att hon aldrig ställer till något besvär och egentligen är det ingen som vill lyssna på henne. Hon är så snäll och alltid ren att hon blir osynlig till slut och försvinner. Mamma kallar henne sitt lilla gull och för pappa är hon en solstråle och de är så nöjda att de fått ett så tyst barn som aldrig gör väsen av sig. Magistern i skolan berömmer henne för att hon skriver så vackert och för att hon sitter still och räcker upp handen. Men ingen ser henne. Alla andra livliga barn som gör väsen av sig tar för sig i tillvaron.

”Snäll” som spelas av Mittiprickteatern vänder sig till barn mellan sex till nio år. Jag tror föreställningen träffar helt rätt för sin målgrupp.

Jag såg en föreställning tillsammans med flera skolklasser och barnen blev så fängslade av berättelsen att de faktiskt satt och lyssnade.

Tre skådespelare klädda lite åt clownhållet till, en i gulorange, en i grönt och en i blått, går in och ut olika roller: de är föräldrar, lärare, poliser, barn och brandmän. Skickligt byter de kroppsspråk, rörelsemönster och röst allt eftersom vad de föreställer.

Föreställningen börjar med en sång som ifrågasätter vad som är snällt och vad som är dumt. Musiken hjälper till att göra pjäsen både fartfylld och rolig, men också tankeväckande och tar upp vikten av att få bara barn fullt upp. Att vara synlig, att få höras, att få ta plats. Jag hörde flera av barnen prata om pjäsen när de gick därifrån.

Skådespelarna stannar kvar efteråt också och pratar med barnen. Jag gillar verkligen att barn tidigt får uppleva att teater handlar om saker som är viktiga för dem och att de blir vana att vara på teater.

Rosemari Södergren, kulturbloggen.com 2012-03-07

På gång

Biljetter till våra scener, förskola/skola
AnaMaria Suazo Swahn
072 542 90 10
anamaria@mittiprickteatern.se

Turné och uppsökande verksamhet
Anna Holmkvist
072 542 90 20
anna@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör
Josefin Lennström
073 646 91 64
josefin@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / regissör / skådespelare
Magnus Munkesjö
070 676 61 70
magnus@mittiprickteatern.se

Konstnärlig ledare / producent
Rolf S. Nielsen
0739 31 00 84
rolf@mittiprickteatern.se

 

Stora scen – Påfågeln
St Eriksgatan 84, Stockholm

Lilla scen – Emågatan
Emågatan 36, Bagarmossen

Kontor
Kebnekaisevägen 7, 167 35 Bromma
08-15 33 12
info@mittiprickteatern.se